Salam Budaya;
Catatan pembukaan 2021 kali ini admin lampirkan semula sebuah penulisan daripada laman sesawang sebuah agensi berkaitan dengan kebudayaan.
moga artikel penulisan ini membuka ruang MINDA untuk aktivis seni terutamanya Teater untuk meneroka ruang baharu ! :)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Saya menjangkakan tidak akan berlaku banyak perubahan dalam karya-karya teater yang bakal dipentaskan selepas PRU 14. Walaupun ada yang menganggap selepas kemenangan Pakatan Harapan menumbangkan rejim Barisan Nasional dan membentuk kerajaan, akan terdapat perubahan landskap politik dengan membawa semangat Malaysia Baharu. Namun, mungkin peristiwa 9 Mei tidak cukup memberikan impak yang besar kepada karyawan teater masakini seperti bagaimana peristiwa 13 Mei memberi kesan terhadap pengkaryaan seni selepas era tersebut.
Ada yang menganggap kesenian Malaysia akan berubah sekiranya berlaku
peristiwa-peristiwa besar dalam lanskap sosial dan politik seperti Rusuhan Kaum
tahun 1969 dan gerakan Reformasi yang berlaku pada tahun 1998. Kini dengan
peristiwa Malaysia Baharu 2018, adakah ada pembaharuan yang ketara dalam
pengkaryaan teater di Malaysia? Ingin saya mengemukakan beberapa hujah yang
mendebatkan bahawa tidak akan berlaku banyak perubahan dalam lima tahun akan
datang.
Saya ingin mengajak pembaca untuk melihat
kembali apakah kegiatan teater yang telah dibuat sebelum PRU 14. Kegiatan
teater berkembang dengan baik dari segi bilangan. Tapi jika dilihat dari segi
pengkaryaan, tidak ramai yang menghasilkan karya-karya yang kritikal dan
penting. Ridhwan Saidi dan Mark Teh adalah antara karyawan penting yang lahir
dari gerakan generasi baharu. Mark Teh telah lama bersama Five Arts Centre dan
cenderung menghasilkan karya-karya yang kritikal sejak awal pembabitannya,
manakala Ridhwan pula melahirkan kegelisahan dalam pengkaryaan teaternya.
Beliau sering mengutarakan persoalan-persoalan kritis sewaktu pementasan. Tidak
ramai penulis skrip teater yang melahirkan karya-karya luar biasa sebelum PRU.
Jika penulis-penulis lain berhasrat melahirkan sesuatu yang luar biasa hanya
selepas kewujudan Malaysia Baharu, saya fikir karya-karya mereka hanya akan
menjadi sesuatu yang sekadar menempel terhadap suasana baharu dan tidak
organik.
Namun, bukan Ridhwan Saidi dan Mark Teh sahaja yang saya jangka akan terus
berevolusi dalam persekitaran teater Malaysia Baharu. Khairi Anwar juga
berpotensi besar dalam menghasilkan karya-karya kritis yang sering
membincangkan hal sosial masyarakat yang tidak seimbang. Di dalam Attorney: Law
vs Justice, Khairi sudah bercakap tentang hitam putih sistem perundangan di
Malaysia. Menerusi IQ.Rock pula, Khairi mengutarakan pula tentang hal
pendidikan dan kemiskinan masyarakat rural. Jika Khairi konsisten dalam
meneliti isu-isu lain yang akan timbul dalam Malaysia Baharu secara kritis,
maka dengan itu perubahan dalam pengkaryaan akan berlaku. Ada yang mengatakan
kebebasan bersuara dan berekspresi kini sudah terjamin di bawah kerajaan baharu
yang merayakan demokrasi. Namun, adakah seniman kita akan mengambil peluang ini
untuk berkarya tentang hal-hal yang tak dibenarkan oleh kerajaan lama? Kesan
kerajaan lama telah menanamkan satu sikap self-censorship di dalam diri
kebanyakan pengkarya. Mereka secara tidak sedar akan mengelak atau mencari
alternatif selamat untuk berbicara hal-hal tabu. Self-censorship sudah menjadi
sebahagian etika mereka dalam berkarya.
Saya berikan contoh: jika dahulu penghasilan
karya-karya yang bersifat politik kiri akan mendapat perhatian oleh kerajaan.
Tindakan dan tekanan akan diambil terhadap produksi sehingga tidak boleh
diteruskan. Lantaran itu, karya-karya yang dipersembahkan hanyalah karya-karya
‘selamat’ kerana karyawan sendiri sudah menapis sendiri karya-karya mereka
supaya tidak disekat dan ditapis kerajaan. Tabiat ini perlahan-lahan ditanam
dan diasuh kepada pengkarya terutama seniman-seniman baharu yang lahir daripada
institusi pengajian tempatan yang selalu mendukung aspirasi kerajaan terdahulu.
Kebanyakan mereka (dan saya juga – kini semakin insaf) diajar untuk tidak
mempersoalkan perkara-perkara tabu dan tidak seiring dengan aspirasi kerajaan
BN. Maka, untuk melihat perubahan ketara, ia tidak akan boleh berlaku dengan
kadar segera.
Yang ketiga, kebanyakan rakyat Malaysia (yang
mengimpikan perubahan) masih terharu (atau orang putih kata “overwhelmed”)
dengan perubahan telah berlaku di peringkat kerajaan. Masing-masing masih
tersenyum dan berpuas hati dengan kejayaan yang ditempa oleh Pakatan Harapan
membentuk kerajaan baharu. Mereka menjadi terlalu optimistik dalam banyak hal.
Harapan-harapan baru dicadangkan kepada kerajaan yang mereka percaya mahu
mendengar untuk perubahan total. Seniman masih menunggu-nunggu apakah inisiatif
baharu yang bakal diperkenalkan oleh kerajaan untuk membela mereka yang
terharu, optimis dan berharap ini.
Jika seniman masih lagi berada di dalam keadaan terharu, perubahan tidak akan
dapat dilihat. Kita akan terus terkandas dalam melahirkan karya-karya yang
lebih kritis. Situasinya akan kembali sama seperti dahulu di mana seniman akan
sentiasa okay dan terharu dengan apa yang kerajaan berikan.
Namun, saya pasti perubahan akan berlaku. Seniman perlu kekal berfungsi sebagai
perakam kegelisahan masyarakat dan pendesak kepada kerajaan untuk memandang
kepada hal-hal yang terpinggir. Seniman perlu kekal mengutarakan pemikiran
alternatif dan sentiasa kritis dalam memberi pandangan. Kita harus keluar daripada
perasaan terharu dan kembali bekerja demi menghasilkan karya-karya yang lebih
baik.
Artikel : https://www.cendana.com.my/ …teater-baharu-malaysia-baharu
Penulis : Fasyali Fadly (Dekan Fakulti Teater, ASWARA - 2020)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan