Rabu, 28 November 2012

Sorotan Tentang Festival Teater Malaysia 2012


PEKAN Teater di bawah Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan Malaysia yang sinonim dengan pencinta seni teater pada sekitar 1990-an, diberi wajah baru dengan nama Festival Teater Malaysia pada 2002.

Dari johan peringkat negeri, beberapa kumpulan dipilih ke peringkat kebangsaan. Buat pertama kalinya pengisian Festival Teater Malaysia (FTM) diperluaskan untuk merangkumi persembahan Monolog dan Fragmen Seni.
Menyingkap sejarah terdahulu, Festival Teater Malaysia adalah lanjutan daripada Pesta Tarian dan Drama yang diperkenalkan oleh Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan Malaysia pada awal 1970-an sehingga 1980-an.

Pesta Tarian dan Drama yang diadakan dalam bentuk pertandingan, disertai oleh kumpulan teater amatur yang terdiri daripada penggiat teater Melayu pada waktu itu.



Antara nama penggiat teater yang lahir daripada pertandingan ini ialah Prof. Madya Dr. Samad Salleh, Supiat Mukri, Dinsman, Megat Saiful Bahari, Datuk Johan Jaafar, Zakaria Ariffin, Profesor Mohd Taib Osman, Kalam Hamidi dan Hashim Yassin.


Pada 1980-an, Pesta Tarian dan Drama dihentikan penganjurannya buat seketika dan pada 1990, Pesta Tarian dan Drama disambung semula dalam format baru. Berfokus kepada teater, nama barunya Pekan Teater ternyata lebih melekat di hati ramai.

FTM telah mengalami pelbagai proses transformasi dan diadakan secara bergilir dengan Festival Tari Malaysia. FTM yang memasuki tahun keenam penganjurannya tahun ini, kembali menemui khalayak dengan enam karya menarik.

Ketua Pengarah Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN), Datuk Norliza Rofli berkata, objektif FTM 2012 ini ialah ke arah kecemerlangan pementasan teater yang lebih berkualiti, memberi peluang kepada penggiat teater di peringkat negeri bertanding dan mempamerkan kemantapan persembahan.

“Selain itu para penggiat teater berpeluang mengenali, berkongsi ilmu, bertukar pengalaman dan berinteraksi di kalangan penggiat teater negeri yang terbabit untuk kemajuan kesenian pelbagai kaum, peringkat umur dan kerjaya.

“FTM juga menggalakkan kumpulan teater tanah air untuk bergiat secara berterusan bagi mencapai tahap pementasan yang dianggap layak untuk dipentaskan semasa FTM. Paling penting sekali adalah usaha martabat dan merakyatkan teater ke arah pembangunan masyarakat dan membina jati diri bangsa Malaysia.

“FTM mengubah konsep pertandingan di peringkat negeri menjadikannya kepada konsep manifestasi. Kami menilai sebanyak 14 kumpulan teater yang terbaik di peringkat negeri dan enam daripadanya terpilih ke peringkat kebangsaan,” katanya.

Enam kumpulan teater amatur Malaysia ini ialah 
Kelab Estetika Budaya, UiTM Pahang yang akan mementaskan teater bertajuk KEBAYAN karya Zack Zaideen, arahan Mohd Samsuri Ghazali pada 30 September 2012. 

Disusuli oleh Badan Kesenian dan Warisan P Ramlee (Bakawalee) dengan teater bertajuk PERHIASAN KACA karya Tennese William arahan Mohd. Yusof Bakar (1 Oktober 2012).

Persatuan Penggerak Warisan Seni Budaya Negeri Kedah (Akrab) dengan teater PELANTAQ karya dan arahan Saipol Bahari Mohd. Iman (2 Oktober 2012).

Grup Teater Lab, Universiti Malaysia Sabah dengan teater MENCARI RICKA karya Tasia Arliana Ismail, arahan Ilya Rusaidi (3 Oktober 2012), diikuti dengan Majlis Teater Selangor dengan teater BUAI karya Norhisham Mustafa, arahan Khusairy Mahayuddin (4 Oktober 2012).

Pementasan terakhir ialah daripada Pusat Kokurikulum Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (UTHM) dengan teater JANIN karya dan arahan Rosdi Abdullah (5 Oktober 2012).

Pentas FTM 2012 akan dibuka dengan pementasan jemputan khas monodrama 'Rebab Berbisik' karya Rahimiddin Zahari, lakonan Rosnan Rahman pada 29 September jam 8.30 malam di Auditorium DBKL. Semua pementasan adalah percuma.

6 Oktober 2012 dipilih sebagai Malam Penganugerahan kepada 6 kumpulan itu bagi menentukan Pelakon Harapan Lelaki dan Wanita Terbaik, Pelakon Pembantu Lelaki dan Wanita Terbaik, Pelakon Lelaki dan Wanita Terbaik, Pengarah Terbaik seterusnya tempat Pertama, Kedua dan Ketiga FTM 2012. 

Hadiah disampaikan oleh Timbalan Ketua Setiausaha (Penerangan) KPKK, Datuk Dr. Rothiah Omar yang diiringi oleh Timbalan Ketua Pengarah, Kesenian dan Kebudayaan JKKN, Mesran Md Yusof.

Senarai Pemenang keseluruhan Festival Teater Malaysia 2012:
Johan (RM15,000, Piala Pusingan, Piala Iringan dan Sijil)- Pelantaq (AKRAB)
Naib Johan (RM10,000, Piala Iringan dan Sijil)- Kebayan (UiTM,PHG.)
Tempat Ketiga (RM8,000, Piala Iringan dan Sijil)- Perhiasan Kaca (BAKAWALEE)
Pengarah Terbaik (RM3,000, Piala Iringan dan Sijil)- Saipol Bahari Mohd. Iman (AKRAB)
Pelakon Lelaki Terbaik (RM3,000, Piala Iringan dan Sijil)- Hairi Safwan Aznan (AKRAB)
Pelakon Wanita Terbaik (RM3,000, Piala Iringan dan Sijil)- Siti Salwani Shaari (AKRAB)
Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik (RM2,000, Piala Iringan dan Sijil)- Raja Azri Raja Kamaruzzaman (MTS)
Pelakon Pembantu Wanita Terbaik (RM2,000, Piala Iringan dan Sijil)- Mazrona Kalinggalan (UMS) 
Pelakon Harapan Lelaki Terbaik (RM1,000, Piala Iringan dan Sijil)- Muhamad Zamri Abdullah (AKRAB) 
Pelakon Harapan Wanita Terbaik (RM1,000, Piala Iringan dan Sijil)- Nur Athirah (UMS

**-Mereka diadili oleh barisan juri profesional terdiri dari Ketua Juri, Rosminah Tahir, Ahmad Yatim, Wahab Hamzah dan Indi Nadarajah.

Kesimpulan Persembahan daripada wakil Selangor ;

Sebagai permulaan, Kami ucapkan tahniah kepada wakil Selangor iaitu; Majlis Teater Selangor @ MTS dengan naskah BUAI kerana terpilih sebagai 6 produksi terbaik untuk ke FTM 2012 kali ini. 

Sebagai NGO yang bernaung dibawah MTS, sudah tentu kami memberi sokongan kepada BUAI untuk mencipta kejayaan didalam FTM 2012 ini. Tetapi keputusan Juri adalah muktamad dan telah dinilai dengan sewajarnya. 

Secara dasarnya, keseluruhan persembahan BUAI adalah baik tetapi apa yang dapat Kami simpulkan adalah kesilapan 'strategi' pengarahan yang telah mengubah 'konsep' awal persembahan BUAI semasa sessi penilaian peringkat kebangsaan sebelum itu. 

Jika di kekalkan konsep persembahan sebelum ini, Kami yakin pasukan daripada Selangor (MTS) akan berjaya menggondol kedudukan 3(tiga) yang ter-BAIK di dalam FTM.2012 ini..... !! 

Apa-apa pun, semoga pihak MTS atau mana-mana produksi daripada Selangor akan berjaya di tahun akan datang. Insha-allah !! Sekian. 
Salam Budaya ! 
* Bersama Semarakkan Seni Budaya * 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan